اخبار انجمن

دکتر حسن خجسته: آموزش سواد رسانه ای در ایران از مسیر اصلی منحرف شده است

دومین نشست کارگروه “پایش محتوایی سوادرسانه‌ای و فضای مجازی با رویکرد سواد رسانه‌ای‌” با هدف برررسی و تبیین رویکردهای راهبردی این کارگروه در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در این جلسه دکتر حسن خجسته، دبیر هیئت امنا و رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بر «ضرورت شناخت حلقه مفقوده سواد رسانه‌ای در کشور» تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه سوادرسانه‌ای با آموزش تکنیک صرف و مهارت در استفاده از ابزار دیجیتال حاصل نمی‌شود گفت: سواد رسانه‌ای از فهم انتقادی حاصل می‌شود.

خجسته کم بودن دانش انتقادی در کشور را دلیل تفاوت فهم انتقادی در ایران با دیگر کشورها عنوان کرد و گفت: نخستین قدم در حوزه تبیین سواد رسانه‌ای «فهم مبنای انتقادی ایرانی برای همراهی بینامتنی مخاطبین» است و نبود چنین تفکر و تحلیلی از مشکلات اساسی جامعه امروز ما است.

رییس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات فهم مبنایی مردم از سپهر رسانه در اشکال و مدل‌های مختلف را بنیان سواد رسانه‌ای دانست.

وی خاطر نشان ساخت: مسئله و چالش اصلی در حوزه سواد رسانه ای در ایران این است که فهم دقیقی از سواد رسانه ای بومی وجود ندارد و همین امر باعث شده رویکرد انتقادی نیز بر اساس مبانی نظری غربی دنبال شود و به همین دلیل که مبنای آموزش سواد رسانه ای در ایران دانش و مهارت بومی سواد رسانه ای نیست، به نظر میرسد آموزش سواد رسانه ای در ایران از مسیر اصلی منحرف شده است.

 

در این جلسه دکتر محمدصادق افراسیابی مدیر عامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران با اشاره به ضرورت وصول به ادبیات مشترک در حوزه سواد رسانه‌ای بر دستیابی به شاخص‌های سوادرسانه‌ای بومی تاکید کرد و گفت: دکتر خجسته سال ها قبل در جلسه ای تاکید کردند که مشکل افزایش سواد رسانه ای در ایران با برگزاری دوره های آموزشی و همایش های ملی و بین المللی حل نمیشود. آن زمان ما متوجه مقصود ایشان نشدیم اما الان متوجه شده ایم که تا زمانی که دانش و مهارت سواد رسانه ای بومی نداشته باشیم تمام تلاشهای آموزشی و علمی ترویجی میتواند در مسیر تحقق رویکرد غرب به موضوع سواد رسانه ای از جمله تحقق سند ۲۰۳۰ باشد.

در ادامه دکتر معصومه اسماعیل‌نژاد از متخصصان علوم ارتباطات و تهیه‌کننده رادیو تصریح کرد: در بررسی رسانه‌ها باید در قدم نخست ریشه‌ها و ماهیت رسانه را شناسایی کرد و بعد محصولات رسانه‌ای را رصد کنیم.

دکتر محمد مهدی فتوره‌چی استاد دانشگاه با اشاره به ضرورت برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی جهت آشنایی با ذهنیت مخاطبین، درک مساله اصلی مخاطبان برای ارائه مفاهیم سوادرسانه‌ای را ضروری دانست.

در ادامه این نشست مرتضی چشمه نور دبیر کارگروه شهرهوشمند و زرافشان از اعضای کارگروه پایش به ترتیب بر ضرورت تولید محتوا ایرانی اسلامی و تولید جریان فکری جریان‌ساز در حوزه سواد و مهندس خادم‌الحسینی معاون پژوهشی انجمن سواد رسانه‌ای بر تالیف فرهنگ لغت سواد رسانه‌ای تاکید کردند.

 

سیده سارا میرقاسمی دبیر کارگروه پایش نیز با ارائه مدل عملیاتی کارگروه گفت: اگر سوادرسانه‌ای از طریق آگاهی بخشی بر مخاطبان استراتژی رسانه‎ها را مهندسی معکوس می‏کند، کارگروه پایش میخواهد با مهندسی معکوس سوادرسانه‌ای از طریق رصد و پایش رسانه‌ها و دستیابی به شاخص‌های اثرگذار رسانه‌ها بر مخاطبان به تولید محتوای سواد رسانه‌ای بپردازد.

دومین نشست کارگروه “پایش محتوایی سواد رسانه‌ای و فضای مجازی با رویکرد سواد رسانه‌ای‌” با حضور دکتر حسن خجسته دبیر هیئت امنای انجمن سواد رسانه ای ایران و رئیس کارگروه پایش، دکتر محمدمهدی فتوره چی رئیس کارگروه تعلیم و تربیت، دکتر محمدصادق افراسیابی مدیر عامل انجمن سواد رسانه‌ای، میرقاسمی دبیر کارگروه پایش انجمن سواد رسانه‌ای، زرافشان، میربخش و اسماعیل‌نژاد اعضای کارگروه پایش، دکتر نعمت‌ا… از فعالان حوزه رصد بین‎الملل، چشمه‌نور دبیر کارگروه شهر هوشمند انجمن سواد رسانه‌ای، خادم‌الحسینی معاون پژوهشی‌انجمن،  حاتمی دبیر کارگروه کودک و نوجوان و راحله حقیقی مدیر روابط عمومی انجمن سواد رسانه‌ای برگزار شد.

نوشته های مشابه