اخبار انجمن

اخبار جعلی بزرگترین تهدید برای دمکراسی است/ نبود اخلاق و سواد رسانه ای، امروزه دو عامل ترویج اخبار دروغین است

امروزه اخبار جعلی بزرگترین تهدید برای دموکراسی و ابزاری قوی و مناسب برای تزلزل دولت ها و حاکمیت هاست.

معاون پژوهشی انجمن سواد رسانه ای ایران، در نشست صبح جمعه چهارم بهمن ماه بیت شهید آیت‌الله صدوقی یزد بر لزوم یادگیری مهارت‌های سواد رسانه ای، آشنایی بیشتر با فضای مجازی و شناخت اخبار جعلی تاکید کرد.

محمدمهدی فتوره‎چی با اشاره به اینکه «نبود اخلاق و سواد رسانه ای دو عامل اصلی ترویج اخبار غیرواقعی است که  «اغراض سیاسی و منافع شخصی و جناحی» در تولید آن نقش دارند گفت: امروزه از اخبار جعلی به عنوان مهم ترین کژکارکردهای فضای مجازی یاد می شود.

این استاد دانشگاه با این توضیح که «اخبار جعلی نسبت به اخبار واقعی عناصر تازگی و جنبه های احساسی بیشتری دارد و معمولا شگفت آور است» خاطر نشان کرد: اخبار دروغین در زمره خبرنگاری زرد و پروپاگاندایی است که با هدف پخش اطلاعات غلط در رسانه های همگانی بویژه رسانه‎های فضای مجازی صورت می گیرد.

فتوره‌چی از جمله تاثیرهای مخرب اخبار جعلی را، تغییر تصمیم گیری های دولتمردان دانست و تصریح کرد: اخبار فیک می تواند باور مخاطبان را تغییر دهد و تحقیقات نشان می دهد که تغییر سبک زندگی و خانواده نیز موضوع سناریوهای اخبار جعلی و فیک نیوز هستند.

وی در این نشست با نمایش تصاویر نمونه‌هایی از اخبار جعلی و سایت هایی که حساب کاربری دروغین (اکانت فیک)  و تابعیت جعلی برای افراد مشهور می سازند، بر ضرورت داشتن درک و سواد دینی و تصویری و رجوع به عقل در هنگام مواجه شدن با اخبار و تصاویر جعلی تاکید کرد.

معاون پژوهشی انجمن سواد رسانه ای ایران گفت: رسانه ها اغلب بخشی از واقعیت را منعکس می کنند و یکی از دلایلی که بخشی از جامعه ما نسبت به عملکرد مسوولان نظام بدبین و حتی دین گریز شده اند ناشی از انتشار اخبار جعلی و فیک نیوزهاست.

معاون پژوهشی انجمن سواد رسانه ای ایران درباره چگونگی مواجهه با فیک نیوزها و اخبار جعلی، گفت: در تمامی شاخه های اطلاعات، اکاذیب به دلیل ویژگی‌هایی که در تهیه آن‌ها مدنظر قرار می‌گیرد، سریع تر و گسترده تر مورد توجه کاربران قرار گرفته و کابران شبکه های اجتماعی در انتشار آن حریص تر هستند. بخشی از ناشران فیک نیوزها سلبریتی ها و گروه های مرجع ناآگاه هستند و بخش دیگر هم افرادی هستند که در جاهای دیگر فرصت ابراز وجود موثر ندارند بویژه افراد فاقد سواد رسانه ای و بیکار.

فتوره چی با اشاره به آیه ششم سوره حجرات و بیان حدیثی از امام علی علیه السلام درباره بازگو نکردن هر آنچه که می شنویم و دقت در آنچه می نگاریم، تصویری کلی را از کاربران فضای مجازی در ابعاد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ارائه کرد و با تاکید بر ضرورت ارتقای سواد رسانه ای و به خصوص سواد فضای مجازی اظهارداشت: نتایج تحقیقات نشان داده تا قبل از فیلترینگ تلگرام ۶۰ درصد ترافیک اینترنت صرف کنشگری در این فضا می شد و بر اساس آمار پلیس فتا ۴۰ درصد جرایم در بستر این فضا صورت می‌گرفته است. همچنین در سال ۲۰۱۵ حدود ۳۵ درصد از دانلودهایی که کاربران ما داشتند، مرور صفحات پورنو و هرزه‌نگاری بوده و اصلی ترین واژگان جستجوی کاربران فضای مجازی در این خصوص بوده که که یک سوم آنها، بانوان بودند.

وی با بیان اینکه اعتیاد به اینترنت در خاورمیانه ۱۱ درصد و در کشورهای شمال و غرب اروپا حدود ۴/۲ درصد بوده و در جهان به طور متوسط ۶ درصد به کاربری اینترنت اعتیاد دارند، افزود: دانشجویان ما در دو سال اخیر تنها معادل ۴۸ ساعت واحد درسی در فضای مجازی سپری کردند, و متاسفانه به طور متوسط امروزه ۷ ساعت از اوقات بسیاری از کاربران ما صرف کنشگری غیرهدفمند و هدفمند در فضای مجازی می شود.

مدیر گروه رسانه و فرهنگ موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه «در ایالات متحده آمریکا فضای مجازی عامل مداخله گر در ۸۰ درصد طلاق ها بوده است» تصریح کرد: در کشور ما ۶۰ درصد زوج های مطلقه در اظهارات خود به تاثیر مخرب فضای مجازی اشاره کرده اند و در ۲۰ درصد طلاق ها هم کنشگری مجازی و ارتباطات شبکه ای عامل اصلی طلاق بوده همچنین بنابر نتایج تحقیقات حدود ۶۵ درصد کاربران نوجوان اذعان کرده اند که  از سوی افرادی در فضای مجازی اغفال شده اند.

این استاد دانشگاه با انتقاد از کاهش فرصت گفت و گو در خانواده ها با اشاره به یافته های پژوهش هایی اظهار داشت: زمان گفت و گو در خانواده از حدود ۳۰ دقیقه در سال ۱۳۸۴ اکنون به ۱۲ دقیقه رسیده که اغلب هم گفت و گوهای عاطفی و احساسی نیست، بلکه از جنس امر و نهی های متعارف خانگی است.

برچسب ها

نوشته های مشابه