اخبار انجمن

بلایی که هشتگ برسر امریکا آورد

یکی از مدیران باسابقه صداوسیما بااشاره به نقش وتاثیر هشتگها در انقلابهای مخملی، به جریان بازگشت توطئه امریکایی درفضای مجازی علیه کشورها، به جامعه درونی این کشوراشاره کرد.

سیدمرتضی موسویان با حضور در برنامه “انعکاس” هشتگ را ابزاری دانست که در سال ۲۰۱۰ بصورت عمومی شناخته شد که شبکه های اجتماعی را زنده کرده است.

رییس انجمن سواد رسانه ای ایران تحرک بخشی به شبکه های اجتماعی را نتیجه استفاده از هشتگ عنوان کرد که به گسترش کمپین های عمومی در فضای مجازی می انجامد و جستجو را سهل و آسان می کند و ادامه داد: «افراد گرد یک هشتگ جمع شده و یک کمپین را شکل می دهند.»

موسویان شکل گیری بهار عربی –بخوانید بیداری اسلامی که با توطئه امریکا شکست خورد- در مصر را موجب شناخت عمومی هشتگ دانست و افزود: «مدیران فیس بوک جوانان را از این طریق پای میز سیاسی آورده و با تفرقه افکنی و تسلط بر ابزار هشتگ، توانند مسیر سیاسی آن کشور را تغییر داده و اوضاع را در دست گیرند.»

این استاد رسانه و ارتباطات تاثیرات مخرب هشتگ را در انقلاب های مخملی مثال زد و یادآور شد: «امروز هشتگ گریبان امریکا را هم گرفت و لذا عصر سلطه رسانه های در خدمت حکومت تمام شد.»

موسویان با بیان اینکه “مکتب نوسازی” بعد از جنگ جهانی دوم از سوی امریکا، کنترل پولی دنیا را در اختیار این کشور قرار داد و آن را قدرتمند ساخت و گفت: «رسانه ابزاری در کنار این مکتب بود که بعنوان بازوی اصلی مکتب نوسازی بصورت کارا عمل کند.»

وی ادامه داد: «از آن پس فرضیه های بسیاری به نظریه تبدیل شدند و کارشناسان حوزه ارتباطات و رسانه، بعدا به فواید این ابزار پی بردند اما رسانه هیچگاه از دست قدرت ها خارج نشد تا آنجا که در انتخابات اول، این رسانه ها در مقابل انواع نوین رسانه ای، احساس عجز و سردمداران رسانه های سنتی به شکست مقابل شبکه های اجتماعی اذعان کردند.»

موسویان خاطرنشان کرد: «رسانه های نوین به راحتی مقاصد بزرگ را ترسیم و دسترسی بدان ها را آسان می کنند؛ بنابراین امروزه از طریق این رسانه ها، سانسور خبری میسر نیست.»

مرتضی موسویان با اشاره به اینکه شبکه های اجتماعی امروزه به زیست بومی جدید تبدیل شده که قوانین خاص خود را می طلبد، اظهار داشت: آنچه برای یک رسانه سنتی به عنوان قانون تدوین شده، برای یک رسانه تعاملی قابل استفاده نیست، زیرا انواع نوین رسانه چارچوب خاص خود را داشته و ارتباطی بی واسطه میان تولید کننده و دریافت کننده پیام ایجاد می کند.

وی با تأکید بر اینکه دروازه بانی خبر در رسانه های نوین بی معناست، گفت: کنترل مسیر انتقال و رفت و آمد پیام را در فردی است که قدرت مدیریت ارتباطات دو سویه را داشته باشد.

این کارشناس حوزه رسانه تصریح کرد: حتی افراد حرفه ای کمتر به قواعد رسانه های نوین توجه کرده و نسبت به سرعت بالای تحقق اهداف شان در این رسانه نظر نمی کنند.

وی افزود: رسانه های اجتماعی همگان را در جریان خبری دخیل کرده و برای هر یک از کاربران نقشی خاص تعریف می کنند که مسئولیت و فعالیت آن ها را در اجتماعات مجازی فزونی می بخشد.

موسویان اظهار داشت: در این رسانه ها جنس کنش گری اجتماعی متغیر می شود؛ اما باید توجه کرد آمریکا همواره به این موارد نظر کرده و برای آن زیر ساخت هایی را در نظر دارد.

وی درباره اینکه کمپین های مجازی که امروزه جوانان امریکایی را به سطح خیابان ها می کشاند، در نهایت به دگرگونی تحولی منتج نشده و تنها یک رفورم ایجاد می کند، خاطرنشان کرد: این نکته را باید به مدیران ارشد صداوسیما متذکر شد که اندکی فتیله بزرگ نمایی و پررنگ جلوه دادن سرنگونی سریع آمریکا را پایین بکشند، که البته این اظهارنظر آن هم در شرایطی که می بایست در رسانه های داخلی بر ضد توطئه گری های آمریکا و غرب تلاش مضاعف کنیم، جای تأمل دارد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =