اخبار انجمن

سخنگوی انجمن سوادرسانه‌ای: سواد رسانه‌ای نیاز حیاتی امروز جامعه است

امید علی مسعودی پیش از ظهر سه شنبه در همایش سواد فضای مجازی با محوریت تولید محتوا و آموزش عمومی که در سالن قائمقزوین  برگزار شد، اظهار داشت: باید در فضای مجازی نظارت صورت بگیرد.

 

وی با بیان اینکه ۱۰ تکنولوژی دنیای ما را تغییر می‌دهد، افزود: هوش مصنوعی، رباتیک شدن، پهباد، بلاکچین، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی به عنوان زندگی دوم انسان، پرینتر سه بعدی یا همان ایسنتاگرام از جمله این تکنولوژی‌ها ست.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه سوره بیان کرد: نسل اول رسانه، تلویزیون و رادیو و نسل دوم حراجی‌ها و وب سایت‌ها بود که بعد از آن ابزارهای دیگری روی کار آمدند.

وی گفت: اگر سواد رسانه نداشته باشیم همچون فردی هستیم که در تاریکی حرکت می‌کنیم؛ علاوه بر اینکه می‌توانیم بخوانیم باید بتوانیم بنویسیم.

مسعودی یادآورشد: رسانه جریان اصلی همان رسانه‌های اثرگذار و شناخته شده است و یک خبرنگار باید به علم روز آگاه باشد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه سوره گفت: امروز فضای رسانه تغییر کرده و خبرنگار نقش سردبیر را ایفا می‌کند ایجاد توانایی به منظور کنترل و برنامه ریزی رسانه‌ای برای جامعه هدف از اهداف سواد رسانه‌ای است.

 

مسعودی با اشاره به اینکه سواد رسانه‌ای یک پیوست است که مهارت‌های مختلفی را می‌طلبد، بیان کرد: ۵۸ درصد جامعه در تلگرام هستند و امروز ما در زمین بیگانه هستیم.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه سوره یادآور شد: خبر به معنی فرآیند ارزش گذاری عناصر رویداد عینی با توجه به نیاز مخاطب و منافع فرستنده است؛ باید یک دروازه خبری بگذاریم و دنبال تحلیل و ارزش گذاری برویم.

 

وی با اشاره به چگونگی تولید محتوا تصریح کرد: باید مخاطب را بشناسیم؛ در تولید محتوا همگرای رسانه‌ای در نظر گرفته شود و مطالب باید انتقادی باشد انتقاد از جایی که اشکال وجود دارد.

 

 

به گزارش خبرنگار مهر، حامد اسماعیلی پیش از ظهر سه شنبه سه شنبه در همایش سواد رسانه‌ای که در سالن قائم قزوین برگزار شد، با اشاره به کارکرد سواد فضای مجازی برای مخاطب اظهارداشت: مدیریت مصرف رسانه‌ای، استفاده از محتوای مفید و کنار گذاشتن محتوای غیرمفید، اعتماد صرفاً منطقی و منطبق بر واقعیت به محتوای رسانه‌ها و ایجاد فضای امن رسانه‌ای از جمله کارکردهای فضای مجازی است.

 

وی افزود: سواد اطلاعاتی فرد ابتدا باید به تشخیص برسد که به اطلاعات در فضای مجازی نیاز دارد و در این مرحله بتواند آن را در پازل ذهنی خود بررسی و آن را ارزیابی کند و زیربنای این اطلاعات، قدرت انتقادی و قدرت تجزیه و تحلیل است و ما باید به قدرت انتقادی برسیم.

 

مدیر شبکه فرهنگ گفت: فرد دارای سواد اطلاعاتی دارای ویژگی، توانایی دست یابی به اطلاعات مورد نیاز به نحو احسن، توانایی استفاده مؤثر از اطلاعات به دست آمده باشد.

 

وی سواد دیجیتالی و سواد مجازی را نوع دیگری از اطلاعات عنوان و اضافه کرد: برای سواد دیجیتالی چهار صلاحیت از جمله دسترسی به محتوای مفید در فضای مجازی، قدرت درک و گزینش فرامتن، توانایی مدیریت دانش از طریق فضای مجازی و قدرت ارزیابی محتوا عنوان می‌شود.

 

 

 

اسماعیلی ادامه داد: با گسترش نشر دیجیتال و فضای مجازی، نیاز به چارچوبی داریم تا بتوانیم این فضا را کنترل کنیم.

 

مدیر شبکه فرهنگ با اشاره به معنی شامد یادآورشد: شامد الفبای سواد مجازی است و لازم است که معلمان آن را بشناسند و به افراد جامعه آموزش دهند که در آن اهداف مختلفی دنبال می‌شود.

 

وی گفت: در حال حاضر، ۴۴۵ هزار اثر در فضای مجازی دارای کد شامد است.

 

اسماعیلی با اشاره به راهکارهای افزایش سواد فضای مجازی عنوان کرد: تقویت روابط میان فعالان سواد رسانه‌ای و تقویت اجتماعات علمی از جمله این راهکارها است.

عضو هیئت علمی دانشگاه سوره گفت: حرکت روزنامه‌ها امروز به سمت تحقیقی است و در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های اصلی باید نوآوری و دقت را در نظر داشت؛ اگر نگاه تحلیلی و نوآوری در روزنامه‌ها نباشد اثرگذار نخواهد بود.

 

مسعودی یادآورشد: لینک ها، یکی از عناصر تولید محتوا هستند و تیتر، لید و مقدمه مطلب بسیار مهم است.

 

وی اضافه کرد: در مطالب باید کلمات کلیدی به کار بگیریم و کلیدواژه‌ها و زمانبندی مهم است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه سوره بیان کرد: تکرار سم مهلک است و باید از آن خودداری کرد و در وب سایت‌ها دکمه‌های اشتراک گذاری عنوان شود.

 

نوشته های مشابه