فعالیت کارگروه

سواد فناورانه

پیشرفت جهانی فرآیندی است با انبوهی از تحولات و نوآوری ها در حوزه های مختلف دانش و اخلاق انسانی باید همسو با روند دگردیسی بتواند مدیریت تحول مهندسی شده داشته باشد قدرت علم و اخلاق باید در فرآیندی همسو جامعه ای سالم و پیشرفته را ایجاد کند آنچه که هدف سواد فناورانه است .

تکنولوژی اگر ابزاری در اختیار دانش و فهم رشدیافته انسانی نباشد عاملی خواهد شد که به پویایی و توسعه فرد و جامعه آسیب خواهد رساند سبب شکل گیری مدل های غیر استاندارد پیشرفت خواهد شد آسیب به نظام اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی … لذا نیاز است با برنامه ریزی های دانش محور تکنولوژی در بخش های مختلف جامعه الگوی سواد فناورانه را تحقق بخشید تا تکنولوژی در مسیر سالم سازی و رشد استاندارد فرد و جامعه بکار گرفته شود.

آنچه تکنولوژی را مدیریت ، سالم و هدفمند خواهد کرد سوادی است که به متخصص می آموزد چگونه تعهد و تخصص خود را در مسیر درست بکار گیرد به کاربر فناوری شیوه و دانش درست استفاده کردن را می آموزد وقتی جامعه به این سطح مطلوب از سواد در تعامل با تکنولوژی دست یافت وقتی تعهد و اخلاق همسو با تخصص در علم و فرهنگ جامعه نهادینه سازی شد جامعه ای با شاخص های سواد فناورانه شکل خواهد گرفت محیطی که محصول آشتی انسان با تکنولوژی است.

رسیدن به جامعه ای با استانداردهای پیشرفت نیازمند الگویی سالم و موثر است الگویی که بتواند ابزارهای توسعه را مدیریت نماید سواد فناورانه با بیان شاخص های پیشرفت زمینه ساز ایجاد چنین الگویی است شیوه ای مهندسی شده که سواد جامعه را در بکارگیری سالم و سازنده فناوری ارتقا می دهد با دامنه تاثیر و قدرتی که تکنولوژی های مختلف دارند نیاز است هر جامعه برنامه های تعریف شده داشته باشد تا از آسیب های عدم سواد علمی مصون بماند و بتواند تکنولوژی را به ابزاری برای رفاه ، امنیت ، سلامت و پیشرفت … تبدیل نماید .

سواد فناورانه نیازمند مجموعه برنامه ریز ی ها و اقدامات دانش محوری است تا بستر استاندارد این تحول علمی و فرهنگی شکل بگیرد هر فرد ، نهاد و نظام جامعه باید با همسویی در تحقق این الگوی درست توسعه عمل کند سواد فناورانه نیاز جهان تحول یافته است تا تکنولوژی ابزار توسعه همه جانبه گردد با سواد علمی است که تکنولوژی در مسیر درست بکار گرفته خواهد شد سالم سازی و استاندارد سازی محقق خواهد شد و جامعه ای با سبک سواد فناورانه شکل خواهد گرفت داد .

علی صابری پژوهشگر و عضو انجمن سواد رسانه ای ایران- کارگروه فضاي مجازی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + شش =