اخبار انجمنعمومی

پانزده نكته کاربردی ارتباطي – رسانه اي برای ايام خانه نشيني كرونايي

دبیر شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی با ارائه ۱۵ نکته کاربردی ارتباطی ـ رسانه ای برای ایام خانه نشینی کرونایی، ضمن تاکید بر ضرورت ارتقای مهارت های سوادرسانه ای، بر برنامه ریزی رسانه ای و وضع رژیم مصرف رسانه ای برای این دوران تاکید کرد.

 

دکتر عبدالکریم خیامی این ۱۵ پیشنهاد و نکته را به شرح زیر عنوان کرد:

۱: قبول دارم كه الان توصيه‌هاي پزشكي مهمترين هستند. ولي همين پزشكان عزيز و زحمت‌كش گفته‌اند آرامش روحي و رواني به حفظ و ارتقاي ايمني بدن كمك شاياني مي‌كند و برعكس، اضطراب و افسردگي و تنش، مقاومتش را شديداً در مقابل ويروس و بيماري ضعيف مي‌كند. پس همه ما به توصيه‌هاي ديگري غير از پزشكي هم نياز داريم. به‌ويژه الان كه بيشتر در خانه‌ايم، بيشتر رسانه مصرف مي‌كنيم، بيشتر در معرض بي‌حوصلگي هستيم، بيشتر در معرض اخبار بد هستيم و… .

۲: يادمان باشد كه ما در منزل انواع رسانه‌ها را در اختيار داريم. وقتتان را بين همه آنها توزيع كنيد و به يكي-دو تا بسنده نكنيد. مثلاً همه‌اش سرتان در تلفن همراه نباشد. تلويزيون، راديو، كتاب، لوح‌هاي فشرده فيلم سينمايي، تلويزيون‌هاي تعاملي، موسيقي، ويدئوهاي درخواستي اينترنتي، بازي‌هاي ويدئويي، … .البته نمي‌گويم مساوي، ولي مي‌گويم “متنوع” مصرف كنيد. راستي! به كتاب‌هاي دست‌نخورده اما مورد علاقه‌تان هم سري بزنيد در اين روزها.

۳: دقت كنيد هريك از اعضاي خانواده، در طول شبانه‌روز به اوقاتي براي خلوت فردي نياز دارند. در چنين اوقاتي اجازه دهيد سر در كار خود داشته باشند و مزاحم نشويد! بسته به سن و سال و يا جنسيت و يا سطح تحصيلي، مدت نياز به اين خلوت‌ها متفاوت است. البته نسل ديجيتال، خلوت و تنهايي را مثل نسل قبل به‌درستي نياموخته‌اند يا با آنها متفاوت‌اند. ولي به‌هرحال تا زماني كه اين اوقات تنهايي به صورت غيرمتعارف زياد نشده، امري طبيعي و حتي مثبت‌اند.

۴: يك وقت‌هايي هم فقط و فقط براي هم باشيم. بدون هيچ رسانه‌اي و هيچ تلفن همراه روشني! مثلاً ما خودمان ديشب در منزل دور هم نشستيم و حافظ خوانديم. براي هر يك از افراد خانه هم جداگانه تفألي زديم و خوانديم. ما ايراني‌ها هم كه اهل حاليم با حافظ و دلدادگي‌‌هايش!

۵: اين روزها برخي مؤسسات توزيع اينترنتي فيلم و سريال و انيميشن و… تخفيف‌هاي بسيار خوبي ارائه كرده‌اند تا خانواده‌هاي خانه‌نشين، با خيال آسوده از آنها استفاده كنند. خوب است. دستشان درد نكند. فقط مراقب باشيد در مصرف آنها افراط نكنيد تا ذائقه رسانه‌اي اعضاي خانواده به‌خصوص فرزندان به آنها عادت نكند. بالاخره فضاي محتواهاي اين قبيل رسانه‌ها متفاوت و بازتر است و قدرت انتخاب هم بالا. درضمن قرار نيست هميشه رايگان باشند.

۶: ارتباط تلفني با بستگان و دوستان و آشنايان و احوالپرسي از آنها فراموش نشود. روزي به يك يا دو تا از آنها تماس بگيريد. حتي با برخي كه نزديك‌تراند و بزرگتر مكالمه تصويري هم داشته باشيد. توجه : آنانكه آشناها و اقوام كمتري دارند را بيشتر دريابيد.

۷: اكثر ما عضو چندين گروه يا كانال در پيام‌رسان‌هاي اجتماعي هستيم. ولي برخي از اينها به شكل رگباري خبر منفي مي‌فرستند و اساساً علاقه‌اي به ديدن خبرهاي خوب و مثبت ندارند. شايد هم فكر مي كنند كه مشغول آگاهي‌بخشي اند. اما واقعيت اين است كه اين نوع كانال‌ها و گروه‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي كه فقط بر اخبار بد و منفي متمركز مي‌شوند – خصوصا وقتي كه راست و دروغ را قاطي هم مي‌كنند- بمب اضطراب و آشفتگي روحي‌اند. پيشنهاد مي‌دهم از عضويت در آنها خارج شويد. ما بايد هم خبرهاي منفي و هم خبرهاي مثبت را با هم دريافت كنيم.

۸: حتماً برگه‌اي روي يخچال يا جايي در آشپزخانه بگذاريد و به محض آنكه به كالايي نياز پيدا شد يا رو به اتمام بود اسم آن را بنويسيد. اين كار ساده باعث مي‌شود دفعات مراجعه شما به بيرونِ خانه براي خريد كمتر شود. ضمن آنكه از برخي بگو مگوها هم پيشگيري مي كند.خصوصاً مردان خانه را كمتر ولي با بهره وري بيشتر براي خريد به بيرون بفرستيد!

۹: هنگام استفاده از تلويزيون يا پخش موسيقي يا راديو يا … مراقب همسايه‌ها باشيد. يعني صدا را كنترل كنيد. حتماً دقت كرده‌ايد كه ساعات خواب و بيداري اكثر خانواده‌ها به هم ريخته. معلوم نيست اوقاتي كه شما بيداريد ديگران هم بيدار باشند يا برعكس!

۱۰: مي‌دانم برخي از ما و شما ممكن است گله‌هايي به صداوسيماي خودمان داشته باشيد. مثلاً گاهي حس مي‌كنيد يك‌طرفه است يا حرفه‌اي عمل نمي كند يا هرچه؛ قبول! بالاخره رسانه رسمي خودمان است و حق داريم انتظارمان هم از آن بالا باشد. او هم بايد خودش را مدام اصلاح كند و ارتقاء دهد. اينها را مي‌فهمم. ولي به يك نكته ديگر هم دقت كنيم. من بعيد مي‌دانم شما قبول داشته باشيد كه مثلاً رسانه‌هاي انگليس و عربستان دلسوز ما هستند و خيلي خيرخواه ما باشند. نه الان، كه هرچه تاريخ چندصدساله اخير را مي‌بينيم، مي‌فهميم چنين نبوده. دست كم «مديريت شناخت و ادراك» خودتان را به اينها واگذار نكنيد. تجربه بيست‌ساله رسانه‌اي من كه اينطور مي‌گويد. شما را نمي‌دانم.

۱۱: به ايجاد تنوع‌ها و تغييرات كوچك در خانه فكر كنيد. مثلاً اگر مي‌توانيد جاي سفره را عوض كنيد. جاي تلويزيون را، جاي مبل‌ها را، جاي گلدان را … . يا غذاهاي جديدتري تست كنيد. همين تغييرات و تنوعات و جابجايي‌هاي كوچك را اگر با مشاركت اعضاي خانواده انجام دهيد كه خيلي هم بهتر است. به امتحانش مي‌ارزد. تنوع بصري محيط نزديكمان هم عالمي دارد براي خودش.

۱۲: ما به حكمت‌ها و سنت‌هاي الهي معتقديم و به آن اطمينان داريم. ما به پيامبر (ص) و ائمه (ع) و “واسطه فيض بودن آنها” معتقديم. به هر شيوه و با هر ذكر و دعا و نيايشي كه بيشتر با آن حال مي‌كنيد، اين اعتقاد را به محضرش اعلام كنيد و در خودتان اعتماد و آرامش و اعتقاد را دوچندان كنيد. اذكار و ادعيه خاص اينجور ايام را هم البته اعلام كرده‌اند. شما پناهگاه بهتري مي‌شناسيد؟

۱۳: قديمي‌ترها، آلبوم عكس داشتند. ما نسل جديدتر، علاوه بر آن، خروار خروار عكس‌هاي ديجيتال از گذشته‌مان داريم كه مدت‌ها و سال‌هاست سراغشان نرفته‌ايم. از دوران دانشجويي يا سربازي‌مان. از جشن‌هاي تولد يا فضاي كاري يا سفرهامان. پيشنهاد مي‌كنم هرازچندگاهي، خصوصا دسته‌جمعي آنها را ببينيم. قدرت حس نوستالژيك در تغيير حال‌وهوايتان را دست كم نگيريد!

۱۴: تعدادي از ما كم و بيش در اين تعطيلي‌ها، آسيب‌هاي مالي و اقتصادي ديده‌ايم. خصوصاً كسب و كارهاي خرد يا رستوران‌ها يا فروشگاه‌هايي كه روي خريد عيد مردم حساب باز كرده بودند و … . نمي‌گويم در خانه چيزي نگوئيد. شما هم حق داريد گه‌گاه درد دل كنيد. حتي مي‌توانيد از خانواده بخواهيد در اين شرايط قناعت و همراهي بيشتري بكنند. ولي تكرار بيش از حد اين مشكلات هم هيچ كمكي به حل آنها نمي‌كند. شايد مشكل جديدي هم ايجاد كند. ببينيد راه‌هاي جايگزيني ـ مثلاً با استفاده از فضاي مجازي- مي‌توانيد براي كسب و كار خود فراهم كنيد.

اگر هم شما جزو آن دسته نيستيد و وضع بهتري داريد به كمك ديگران بيائيد. مثلاً آيا مي‌توان پولي را پيش پيش به برخي صاحبان آشنا و مطمئن كسب و كار محله‌تان بدهيد تا بعد از اين روزهاي خاص آن كالا يا خدمت را دريافت كنيد؟

۱۵: بازي‌هاي آپارتماني براي خانواده‌هايي كه در منزل كودك دارند فراموش نشود. خوشبختانه ويدئوهاي زيادي در اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي هست كه انواع اين بازي‌ها را معرفي كرده. هم جذاب و سرگرم‌كننده، هم بي‌هزينه يا ارزان و هم مناسب با زندگي‌ها و خانه‌هاي جديد خصوصاً آپارتمان‌نشيني. ما بزرگترها هم گاهي به بازي نياز داريم. مراقب كودك درونتان باشيد!

 

برچسب ها

نوشته های مشابه