اخبار انجمنفعالیت کارگروه

کرونا؛ بمباران رسانه ای

یادداشت «امیر یوسفی» معاون امور کارگروه‌های انجمن سواد رسانه‌ای ایران.

«امیر یوسفی» معاون امور کارگروه‌های انجمن سواد رسانه‌ای ایران در یادداشتی از «بمباران رسانه ای» همزمان با شیوع کروناویروس نوشت.

*ظاهر امر برای برخی تفاوت نمی کند سیل یا زلزله، طوفان یا کرونا ،… هر چه باشد برخی به طور حتم ناگهانی در دام غافلگیری گرفتار می شوند . برخی دیگر هم در هر فرصتی هستند! در هر موضوعی صحبت می کنند، مصاحبه می کنند و نظریه می دهند. انگار دیده یا شنیده شدنشان اصل ادامه حیات و راز بقای رسانه ای آن هاست.

این اصل چند ساله اخیر، با شیوع کرونا ویروس به مرحله انفجار رسیده است. مدام حرف و خبر و نظریه و نقد و تحلیل.

این روزها با هربار که به اینترنت متصل می شوید به شکل رگباری کلیپ، اینفو گرافی ، موشن گرافی و اخیرا طنز و دابسمش فضای گوشی تان را پر می کنند.

مُد جدید هم یک کلیپ، متن یا ویس از یک چینی است با زیرنویس یا کلام فارسی بند خورده..اکثرا هم امید بخش است و فرستنده اصرار دارد فایل را به طور اختصاصی از یک ایرانی مقیم چین دریافت کرده است!

ولی به واقع چه توقعی از این حجم مطلب بی در و پیکر و درهم داریم؟ به دنبال انجام کدامین رسالتیم؟ امید بخشی؟ آگاهسازی؟ اطلاع رسانی یا شاید هم دنبال کلاهی هستیم از نمد کرونا!

بالاخره بودن در قاب تصویر از نبودنش بهتر است هرچند حرف هایمان مبنای چندان قویی نداشته باشد. هر چند دو صد بگوییم و دیگری با کلامی از جنس ندانستن و نا آگاهی و گاه تعصب همه را پنبه کند.

بد نیست این انبوه تولیدات را متوقف کنیم . مجالی به خود و مخاطب بدهیم . اندکی بیندیشیم شاید راه بهتر و کلام پر مغز تری به ذهنمان رسید. کمی تولیدات را رصد کنیم و عمیق شویم و از آن مهمتر در این شرایط از ابراز نظر تخصصی پرهیز کنیم و هر روز یک بعد جدید به واقعه ندهیم. باور کنیم این حجم از اطلاعات وازدگی ایجاد می کند و مخاطب خود را به اشباع رسانه ای رسانده ایم. از تصمیمات هیجانی هم به طور جد بپرهیزبم . رسانه ها بالاخص رسانه ملی راهی پیدا کند برای اعتمادزایی مخاطببنش و ابزاری در اختیار همراهان خود برای راستی آزمایی بگذارد تا بتواند اعتمادشان را جلب نماید که این روز ها منابع رسمی بدجوری قافیه را به رسانه های دیگر باخته اند.

در اینجا بد نیست به دوستان برگزار کننده همایش سواد رسانه و اطلاعاتی هم پیشنهاد کنم از گنجاندن بخشی تحت عنوان کرونا و سواد رسانه ای پرهیز کنند که به نظر تصمیمی هیجانی است . شاید به جای این بخش بحران ها و سواد رسانه را انتخاب می نمودند قابل پذیرش تر بود. هر چه باشد بحران برای مردم ما آشنای غریبی است.

برچسب ها

نوشته های مشابه